Voor vandaag koos ik een klasse verhaal. In dit verhaal krijgen we te maken met
het Londen van de middeleeuwen maar ook duister anders.
Zwarte Magie Michael Scott & Colette Freedman 2012
Londen, 1592 - in een krioelende wirwar van handelaars, dieven en messentrekkers
gaat Jack de stad in om zakken te rollen. Als hij op een dag de verkeerde
persoon berooft en een duister voorwerp in handen krijgt, belandt hij in een
veel gevaarlijker Londen dan hij zich ooit had kunnen voorstellen. Een stad waar
magie bestaat - en dodelijk is. Voor Jacks ogen worden satanische gruweldaden
gepleegd, en in de zoektocht naar een schuldige worden vrouwen gemarteld en op
de brandstapel gegooid. De felste in de strijd is dominee Webb: hij zweept het
volk op en belooft Londen te zuiveren van een eeuwenoud kwaad. Maar Jack
wantrouwt de dominee. De dingen zijn niet zoals ze lijken en Jack ziet Londen
zoals ze werkelijk is. Een stad van duivels...
Het kind stierf als eerste. Ze hingen haar op aan een wilg. De anderen wachten
stilletjes op hun beurt. Het was koud die nacht, maar ze rilden niet. Zo hoorde
het, zeiden ze. De stam had vele jaren naar deze plek gezocht. Een poosje hadden
ze door dit woud gedwaald. Daarvoor waren ze de grijze zee overgestoken. Daar
weer voor lag een schemerig tijdperk dat geen levende ziel zich nog kon
herinneren. Het bosje bevond zich tussen twee lage heuvels aan de noordoever van
de rivier. Het was goed terrein. Heldere beekjes kabbelden over de beboste
hellingen naar beneden. De rivier zou hen van vis voorzien en de heuvels zouden
hen beschermen. Nu, op de zesde dag van de maan, moest het kind samen met de
anderen sterven om een ander soort bescherming over de stam af te roepen. Een
soort zegening.
Het probleem met Jacks vakgebied was dat het eigenlijk niet helemaal legaal
was. Op zich was er niks mis met dingen vinden, maar soms waren de dingen die
hij vond van anderen. Als hij dat werd betrapt, zou hij worden verminkt of
vermoord.
Zie ook
http://www.guardian.co.uk/books/2012/sep/14/black-arts-andrew-prentice-jonathan-weil-review
|
|