Voor vandaag een verbijsterende roman, die komende zomer in herdruk zal
verschijnen, vol huiveringwekkende visioenen, een verkenning van het magische en
het monsterachtige. Het is het verhaal van een zoektocht, van titanische strijd
en van liefde en hoop. Het is een triomf van de verbeelding.
�Weefwereld� � Clive Barker
� 1988
Het begint met een tapijt waarin een wonderbaarlijke wereld is geweven. Als die
wereld opnieuw tot leven komt worden de duistere krachten opgeroepen waarvoor
een volk dat ouder is dan de mens, zich had verborgen. Het gevolg is een
wanhopige strijd om de laatste resten van magie te beschermen waartoe de mens
nog steeds toegang heeft. Maar de laatste menselijke tapijtbewaarder is zojuist
gestorven� Een aantal onvergetelijke personages wedijveren om het bezit van het
tapijt: Suzanna Parrish, kleindochter van de laatste tapijtbewaarder, die de
mysterieuze aantrekkingskracht van de Weefwereld voelt lang voordat ze de kracht
van haar eigen vermogen beseft; Calhoun Mooney, een duivenhouder die al een
glimp van de wereld in het tapijt heeft opgevangen; Immacolatta, een
afschrikwekkend wezen dat haar zinnen heeft gezet op de ondergang van haar volk,
en haar dienaar Shadwell de Verkoper, die de Weefwereld wil overdoen aan de
hoogste bieder.
�Niets begint ooit. Er is geen eerste moment; geen enkel woord, geen enkele
plaats waaruit dit of welk ander verhaal dan ook ontspruit. Er zijn altijd
contactpunten met een eerder verhaal en met de verhalen daar weer voor, hoewel
de verbanden minder duidelijk worden als de stem van de verteller vervaagt, want
iedere eeuw wil het verhaal horen alsof het door hem verzonnen is. Daardoor
zullen heidense elementen worden opgeofferd en zal het tragische lachwekkend
worden; verheven gelieven zullen sentimenteel worden en demonen veranderen in
stukjes mechanisch speelgoed. Niets staat vast. De bal wordt heen en weer
gekaatst; feit en fictie, geest en materie worden verweven tot patronen die
alleen een fijne structuur gemeen hebben die na verloop van tijd een wereld op
zich wordt. Dus zal de keuze van de plaats waar we ons verhaal beginnen
arbitrair zijn. Ergens tussen een half vergeten verleden en toekomst waarvan we
slechts een glimp kunnen opvangen , in. Hier bijvoorbeeld. Deze tuin,
verwaarloosd, sinds de dood van de beschermvrouwe ervan, drie maanden geleden,
zodat hij in het verblindend felle licht van een dag laat in augustus net een
wildernis lijkt; de vruchten zijn niet geplukt, de rand van overblijvende
planten is verleid tot muiterij door een zomer van stortregens en plotseling
zinderende hete dagen.�
http://www.clivebarker.com/
|
|