Voor vandaag heb ik gekozen voor een debuut. Een lekker vlot weg te lezen boek.
Het is een evenzeer vermakelijke als verbijsterende roman over de wereld van
public relations. Het verhaal schetst: de smerige, immorele waanzin van de
moderne media. Het verhaal, wordt verteld in de 1e persoon, door ‘Slick’, een pr
man in actie.
‘Slick’ – Daniel Price - 2004
Een schietpartij op een middelbare school en een aanklacht wegens verkrachting –
dat zijn de probleempjes waar de populaire rapper Hunta mee te maken krijgt en
die de doodssteek dreigen te worden voor zijn carrière. Hunta is hard op weg de
meest gehate man van Amerika te worden en er is maar één man die dat noodlot kan
afwenden.
Scott Singer, bijgenaamd ‘Slick’,omschrijft zichzelf het liefst als
publiciteitsagent. Een minder vleiende – maar wel trefzekerder – omschrijving is
dat hij zijn brood verdient met het manipuleren van de media. Heeft een persoon
of een bedrijf een probleem met zijn imago, dan wordt Scott gevraagd om kranten,
radio en televisie dusdanig ‘aan te sturen’ dat zij de publieke opinie in de
gevraagde vorm kneden. Natuurlijk zijn daarbij alle middelen toegestaan –
althans, volgens Scott.
Als Scott wordt gevraagd Hunta uit de brand te helpen, bedenkt hij een plan dat
even crimineel is als geniaal: één grote leugen die iedereen in de luren moet
leggen. Maar er is niet veel voor nodig om een zorgvuldig in elkaar gezet
scenario volledig te laten ontsporen...
|
|