Voor vandaag daalde ik weer eens af in de duistere krochten mijner librije�
�Hector had een twijfelachtige staat van dienst. Een paar klappers: voornamelijk
actiefilms. Een paar films die in Hollywood het predikaat body bag hadden
gekregen, omdat ze totaal waren geflopt. O, de beelden waren altijd boeiend, dat
wel. Maar veel van het nihilisme dat uit zijn film sprak, was onverteerbaar.
Bergman-klonen die zich twee uur lang in een grafstemming voortsleepten, bevolkt
door minnaars die hun noodlot tegemoet gingen. Regenbui-stemmen,
Auschwitz-gezichten. De recensenten hadden geschreven dat The Deer Hunter een
zondagsschooldocumentaire was in vergelijking met Hectors derde film, Sea Level,
waarin een van zichzelf walgende jongleur/clown van een gebouw afsprong en
terechtkwam op een speelplein vol geestelijk gehandicapte kinderen: hij had
verschillende van die kinderen verpletterd, met inbegrip van een aanminnige
kleine schelm met een hersenbeschadiging en diens poes Booboo, een grappige
lapjeskat die alles was geweest waarvoor het kind had geleefd. Het was een
goedkope, doorzichtige poging tot het manipuleren van emoties, en The New Yorker
had erover geschreven dat het ontleden van garnalen boeiender was dan deze film.
Hector was vakkundig de grond ingeboord en verdween voor een jaar of zes uit de
filmsc�ne van Los Angeles, totdat hij in Recife, Brazili�, plotseling weer
opdook.�
�De Huurling� � Richard C.
Matheson � 1993
Wanhoop en paniek bepalen de sfeer in het dagelijkse leven van de
dramaproducenten van de grote televisienetwerken in Hollywood. De kijkcijfers
lopen dramatisch terug, de concurentie van kabel- en abonnee-TV is moordend.
Alle hoop is gevestigd op Alan White, een supergetalenteerde scenarist met een
baanbrekend idee voor een gloednieuwe televisieserie, De Huurling, een ultiem
seks- en geweldspektakel met in de hoofdrol een monster in mensengedaante. Wat
niemand verwacht gebeurt: de grensverleggende serie wordt gemaakt� en blijkt een
weergalaas succes. Maar� Terwijl de �held� van de jaren negentig op het scherm
in een aanhoudende geweldexplosie moordt en verkracht, en zich zodoende
overgeeft aan zijn tomeloze lust, vinden er in de werkelijkheid soortgelijke
gruweldaden plaats, en wel in de vrienden- en kennissenkring van Alan White. Dan
pas blijkt dat de schrijver met zijn schepping iets � maar wat? � in het leven
heeft geroepen dat zich door niets laat afstoppen, dat grenzen zijn
overschreden, dat de weg terug is afgesloten en dat hem, ten slotte, geen andere
keuze rest dan de confrontatie met zijn eigen schepping aan te gaan.
|
|